Wednesday, 4 April 2012

Sambungan Novel Sesuci Kasih Solehah- Part 5- Dia Solehah

  Siti Solehah binti Haji Kamaruddin. Itulah nama yang sering berlegar-legar dalam ingatan Danial kerana wanita ini sebenarnya merupakan insan yang cukup meruntun dan mampu merobohkan ego mana-mana lelaki yang mengenalinya. Mungkin jua Solehah merupakan seorang bidadari yang dianugerahkan Allah untuk seseorang yang ketandusan kasih sayang dan juga buntu dalam melayari bahtera kehidupan dengan penuh kesederhanaan dan kesopanan. Dari lagak gayanya tak ubah seperti wanita-wanita muslimah yang lain tetapi disebalik senyumannya yang tidak pernah putus menguntum itu dia sebenarnya seorang pahlawan serikandi!

Perkara yang paling membuatkan Danial begitu teruja dan terpesona dengan Solehah adalah tatkala apabila melihat kelibat wanita itu yang memanjat pohon kelapa untuk mengambil buah kelapa buat jiran rumahnya. Mengagumkan! Walaupun pohon kelapa dirumahnya tidaklah terlalu tinggi dan besar namun Danial bagaikan terpaku kerana melihat Solehah yang tanpa segan silu dan apatah lagi rasa takut untuk memanjat pohon kelapa itu. Hakikatnya,Danial sendiri sebenarnya tidak pandai memanjat pohon kelapa walaupun merupakan anak kampung sejati. “Dalam hidup ini kalau kita tidak mencuba sesuatu perkara atau benda yang baik untuk kita,rugilah sangat!” Seloroh Solehah pada Danial yang kelihatan merah padam.

Namun,hakikat namanya manusia itu tidak akan dan tidak boleh lari dari kekurangan dan kelemahan yang sememangnya ada pada makhluk ciptaanNya. Solehah sebenarnya seorang wanita yang sangat alergi terhadap bunga. Solehah tidak suka akan bau bunga-bunga yang ada dirumah mahupun kampungnya. Hidungnya cukup sensitif dengan bau bunga sehingga kadangkala ibunya cukup pelik dan rimas dengan anak daranya itu. Pernah juga suatu ketika dulu,Solehah mendapat tempat pertama dalam kelasnya dan menerima sekuntum bunga ros merah dari pelajar lelaki kelasnya namun tidak semena-mena Solehah pengsan!
Setelah diberitahu,barulah semua rakan-rakannya tahu yang Solehah sangat alergi pada bau bunga. Habis riuh satu kelas tatkala mendengar berita tersebut! Solehah hanya diam tanpa kata-kata. Hanya senyuman dan raut wajahnya yang member jawapan. Danial juga antara insan yang pertama dan terawal mendapat penampar sejati dari Solehah dek kerana memberi sejambak bunga ros putih pada ulangtahun harijadi Solehah. Solehah betul-betul malu dengan apa yang dibuatnya tetapi itulah hakikatnya buat insan bernama Siti Solehah binti Haji Kamaruddin!  Dia cukup alah dengan bau bunga! Danial hanya mampu tersenyum pedih tatkala itu. Itulah akibatnya kalau tidak mengenali betul-betul seseorang itu.

Perjalanan hidup Solehah bagaikan sebuah drama swasta yang sangat ironi dengan jiwanya. “Biarlah jatuh ataupun runtuh semua bintang-bintang dan planet-planet di angkasa itu,aku tidak akan pernah berganjak dan berundur dengan apa yang telah aku pacakkan selama ini melainkan dengan kehendak Ilahi. Insyaallah! Akan aku menjadi manusia yang sentiasa berada pada setiap kedukaan dan kesedihan manusia tetapi biarlah aku tiada pada setiap bau-bau kebahagiaan dan kesenangan kerana itu hanya akan melalaikan dan melupakan aku pada Penciptaku.” Itulah ungkapan yang sering diucapkan oleh Solehah pada keluarganya mahupun Danial tatkala dia kehilangan adiknya tercinta. Prinsip dan pegangan hidup itulah yang telah mematangkan Solehah dalam menangani masalah dan dugaan. Semangat dan kekuatan itu masih lagi kuat menyala dalam obor jiwanya pada saat ini. Walaupun percintaannya dengan Danial seringkali diduga dengan pelbagai masalah tetapi Solehah menganggap itulah tandanya Allah ada dekat dengan cintanya.

Jika dilihat pada mata kasar manusia lain mungkin percintaan mereka kelihatan perit dan penuh dengan kesukaran tetapi hakikatnya hanya Solehah dan Danial yang mampu merembeskan rasa dan perasaan cinta mereka kerna bait-bait indah  dan gembira mereka adalah apabila dapat menyenangkan dan membahagiakan keluarga masing-masing.

                                       ***********************************

1 comment:

Ania said...

Blognya bagus dn textnya luar biasa! Apa Anda mau mengembangkan dan mempromosikan blognya lagi? Kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dengan textnya dan bagikan dengan lainya. Kami tidak terhapus filenya dengan waktu batas. Coba servis kami tanpa registrasi:)