Wednesday 18 January 2012

KR1M: Apa Kata Anda

Seperti kita sedia maklum,Malaysia merupakan sebuah negara yang berbilang kaum dan sangat majmuk dari masyrakatnya. Tiga kaum utamanya dibumi bertuah Malaysia ini iatu Melayu,India dan Cina merupakan aset dan lambang kesatuan rakyat Malaysia. Oleh itu,seruan yang dilaungkan Perdana Menteri Malaysia yang ke-5 iatu Dato Seri Najib Bin Tun Razak tentang gagasan 1Malaysia merupakan suatu idea dan kombinasi yang bijak dari beliau. Beliau mahukan kesatuan dan pepaduan yang sudah 54 tahun bersemadi dan mekar dibumi  suci Malaysia ini terus kukuh dan utuh dari segala anasir-anasir dan ancaman luar.Bak kata pujangga,“bersatu kita teguh,bercerai kita roboh”!.

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M)? Apakah itu? Adakah ianya salah satu propaganda kerajaan? Atau hanya gimik semata-mata?. KR1M merupakan sebuah perlaksanaan dan idea yang dikeluarkan oleh kerajaan negara Malaysia bagi membantu mengurangkan beban rakyat dari segi pembelian barang-barang runcit terutamanya isi barang-barang keperluan dapur. Ianya kelihatan seperti sama sahaja dengan kedai-kedai runcit lain tetapi hakikat dan tafsiran itu adalah salah sama sekali! Apakah keistimewaan KR1M sehingga ianya menjadi pilihan rakyat?

Disini ingin saya tegaskan yang KR1M merupakan suatu kedai dimana ianya menyediakan barang-barang runcit yang menarik dengan harga mampu beli yang berpatutan serta bersesuai. Justeru itu,secara tidak langsung ianya dapat mengurangkan beban isi keluarga yang berpendapatan rendah. Tepatlah dengan usaha dan slogan kerajaan yang mahukan rakyat didahulukan dari segala segi dan aspek baik terutamanya pendidikan mahupun kesihatan. Ini terbukti melalui penubuhan Klinik 1Malaysia serta segala yuran persekolahan yang dimansuhkan bermula sesi 2012. Ini jelas menunjuk kerajaan Malaysia bersungguh-sungguh dalam membantu rakyat.

KR1M juga bukan saja mampu menyelamatkan rakyat tetapi ianya juga dapat memberi dan membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat sebenarnya. Ianya umpama serapang dua mata kerajaan dalam memastikan rakyatnya menjadi keutamaan negara. Itulah penyebabnya kerajaan mahukan KR1M ini terus berkembang diseluruh Malaysia dan menjadi kepercayaan dan mata serta telinga kerajaan bagi membasmi kemiskinan dan beban seluruh rakyat Malaysia. Tiada lain yang dimahukan oleh kerajaan selain melihat rakyatnya terus selesa dan aman ditanah tumpah mereka sendiri.



Disamping itu,KR1M juga merupakan aset yang mampu memberi pulangan yang terbaik buat rakyat kerana barangan  runcit yang terdapat di KR1M adalah setanding dengan barang-barang yang terdapat  di kedai lain. Kualitinya yang terjamin dan maklumbalas dari orang ramai yang datang membeli di KR1M sangat berpuas hati dengan kualiti dan kuantiti produk KR1M. Bahkan ianya jauh lebih baik berbanding dikedai runcit biasa. Inilah yang dikatakan “ genggam bara biar sampai jadi arang” dan bukannya hanya hangat-hangat tahi ayam sahaja.

Jadi pada saya,KR1M merupakan suatu usaha dan idea yang sangat bernas dan bertepatan kerana ketika Negara sedang menghadapi peningkatan ekonomi yang sangat perlahan akibat kesan kejatuhan nilai mata wang (Dollar) Amerika Syarikat. Tetapi hakikatnya, Malaysia masih lagi mampu berdiri sama tinggi dengan negara-negara  maju lain. Inilah suatu perancangan jangka panjang yang bijak dan telus oleh kerajaan Malaysia. Mampu untuk menstabilkan ekonomi negara dalam krisis yang masih berlarutan disamping menjamin kesejahteraan rakyat.

Selain itu, saya juga melihat yang disebalik kebaikan dan faedah yang rakyat perolehi dari KR1M,ada juga kekurangan dan kelemahan yag boleh diperbaiki antaranya dengan penubuhan KR1M ianya akan mengancam periuk nasi peniaga-peniaga kedai runcit lain. Tetapi pada saya,itu bukanlah alasan dan punca untuk menolak KR1M semudah-mudahnya. Sebaliknya,peniaga-peniaga runcit sepatutnya mengambil perkara ini sebagai cabaran untuk memperbaiki segala kekurangan dengan memperbaiki perkhidmatan yang lebih baik serta pengeluaran barang-barang dan produk yang lebih baik dan inovasi. Inilah yang dinamakan sebagai persaingan yang sihat.

Begitulah penangan KR1M pada rakyat Malaysia terutamanya. Dengan perkhidmatan yang begitu mesra dan ramah telah berjaya menawan hati seluruh rakyat Malaysia yang datang ke KR1M ini. Walaupun ianya seringkali dicemuh oleh pihak pembangkang kerajaan namun ia tetap tidak menjadi kudis dan parut pada usaha murni kerajaan ini. Semakin banyak lemparan negatif yang diterima semakin KR1M menjadi pilihan dan popular. Begitulah kata-kata Perdana Menteri pada sebuah akhbar baru-baru ini.

Akhir sekali,saya sebagai seorang rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan perpaduan di negara ini ingin menyeru rakyat Malaysia supaya bersama-sama menyokong dan mendokong segala usaha yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia kerana ianya sangat berbaloi dan sangat boleh dipercayai dibawah payuang kepimpinan Perdana Menteri sekarang. Saya sebagai pendokong gagasan 1Malaysia bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan negara kerana telah berjaya mengubah landskap ekonomi,politik dan pendidikan dinegara ini.


Moga segala kemudahan dan kesenangan yang diberikan oleh kerajaan ini akan terus kekal selama-lamanya. Moga-moga segala usaha murni ini terutamanya KR1M ini mampu membuka mata dan hati rakyat Malaysia betapa kerajaan mengutamakan segala kebajikan rakyatnya. Tanpa rakyat,siapalah mereka di atas sana. Sekaligus,menutup mulut-mulut jahat yang mempersoalkan kewibaaan Perdana Menteri Malaysia sekarang yakni Dato Seri Najib Tun Razak yang memayungi tampuk pemerintahan negara Malaysia. Syabas! Tahniah Dato Seri! Salam 1 Malaysia!


 Contest Entry Terbaik – KR1M : Apa Kata Anda ini dibawakan oleh WootMedia Network dan ditaja oleh Portal Berita MyNewsHub

No comments: